Setkání rodičů s ředitelem

Zápis ze setkání rodičů s ředitelem Základní školy V. Hejny

v Červeném Kostelci, který se konal dne 26.1.2017 v 16 hod

Na úvod pan ředitel vysvětluje důvod pozvání rodičů do školy, kterým chce zabránit šíření zvěstí, polopravd a jiných strachů týkajících se vyučovací metody matematiky na 2. stupni ZŠ, odborně zvané VOBS neboli Výuka Orientovaná na Budování Schémat – tvz. Metoda prof. Hejného a kol.

Popisuje klady této metody, důvody, které ho vedly k rozhodnutí zavést tuto metodu, a uvádí kladné zkušenosti učitelek z 1.stupně ZŠ s touto metodou.

Protože se tato metoda osvědčila na 1.stupni ZŠ v Červeném Kostelci, započala výuka této metody ve školním roce 2016/2017 i na druhém stupni ZŠ v Červeném Kostelci, a to ve dvou 6. třídách ze tří. Do jedné z nich bylo přiřazeno také 9 dětí ze ZŠ Lhota, které se pět let učily klasickou matematiku s občasným zařazováním prvků z matematiky prof. Hejného.

Dle testování znalostí matematiky žáků 6. tříd, které provedl pan ředitel před tímto setkáním, byly výsledky všech žáků srovnatelné.

Pan ředitel popsal možnosti rozložení žáků v 6. třídách pro školní rok 2017/2018. Předběžně spočítal množství žáků, které nastoupí z Olešnice a ze Lhoty, zda by bylo možné pro ně vytvořit samostatnou třídu, ve které by se mohli vzdělávat v matematice klasickou metodou. Připustil tuto možnost v případě minimálního počtu 17 žáků.

Následný postup by byl :

a) postupně naběhnout na metodu dle prof. Hejného

b) vyučovat klasickou matematikou .

Dále pan ředitel přítomné seznámil se stížností rodičů jednoho lhotského žáka 6. třídy zaslané na ČŠI, kdy rodiče požadovali po panu řediteli umožnit přestup svému dítěti do 6. třídy s výukou klasické matematiky. Přečetl i závěr inspekce, kdy inspekce při výuce matematiky dle prof. Hejného neshledala žádné nedostatky, pouze konstatovala, že přestup mohl dítěti umožnit.

Pan ředitel pohovořil o žádosti 7 z 9 lhotských dětí, které v nynějších 6. třídách požadují přechod do tříd s klasickou výukou matematiky. Tento přestup schválil.

Na dotaz ohledně toho, zda p.ředitel zjišťoval, kdo použití nové metody požaduje, odpověděl, že nezjišťoval a zjišťovat nemusel.

Rodiče neustále vznášeli dotazy a opakovaně požadovali zavedení 6. třídy s klasickou matematikou, poukazovali na nemožnost přechodu na výuku novou metodou po pěti letech výuky klasickou metodu, což na místě dokazovali rodiče lhotských žáků nynějších 6. tříd.

Pan ředitel a paní učitelka Přibylová opět vysvětlují princip matematiky dle prof. Hejného, kde se děti učí dle schémat. Popisují výhody, kladné zkušenosti z 1. stupně, rozvoj logického myšlení a komunikace u dětí, který se přenáší i do jiných předmětů.

Na dotaz ohledně průzkumu pan ředitel slíbil provedení průzkumu u rodičů žáků všech pátých tříd, zda mají či nemají zájem o studium ve třídě s klasickou matematikou a pokud naplní třídu 17 žáky, bude otevřena.

Na dotaz ohledně svého výroku, proč by tuto třídu doplnil slabšími žáky, odpověděl, že klasická metoda je více vhodná pro méně nadané žáky, protože je více mechanická.

Lhotští a olešenští rodiče přednesli svoje obavy ohledně přechodu svých dětí na 3. stupeň poté, co by čtyři roky studovaly matematiku jinou metodou než dosavadních pět let – tyto obavy pan ředitel nemůže nijak vyvrátit.

Pan ředitel také popisuje náročnost výuky matematiky dle prof. Hejného pro učitele, což je dle něho možný důvod toho, že není metoda prof. Hejného více rozšířená.

Na dotaz, zda se panu řediteli líbí hodiny matematiky v 6. B odpověděl, že tři ze čtyř se mu líbily a že bude hodiny matematiky v 6. B nadále sledovat.

Na dotaz na počet učitelů na výuku matematiky dle prof. Hejného na 2. stupni odpověděl, že jsou dva učitelé.

Dále lhotští rodiče žáků současných 6. tříd poukazují, že dle nich není za půl roku u jejich dětí posun ve výuce, načež je pan ředitel odkázal na jejich učitelku matematiky.

Rodiče ze Lhoty a Olešnice také poukazují na diskontinuitu ve výuce matematiky na 1., 2. a 3. stupni, pokud by na 2. stupni měly jejich děti metodu dle prof. Hejného. Pan ředitel odpovídá, že dle školního vzdělávacího programu bude výstup v 9. ročníku stejný. Osobně si myslí, že výstup u metody prof. Hejného bude lepší než u klasické matematiky.

Na otázku, proč pan ředitel zvolil tuto metodu, pan ředitel odpovídá, že chtěl zlepšit výkony v matematice.

Lhotským a olešenským rodičům nepřipadá metoda zavedená od 6. třídy vhodná, doporučují ji jako okrajovou.

Rodiče poukazují na to, že dvěma třetinám metody vůbec nerozumí a na nemožnost se s dětmi doma učit. Paní učitelka Přibylová odpovídá, že si děti mají látku osvojit ve škole a že se rodiče mají obrátit na své učitele, kteří jim látku osvětlí.

Na dotaz, jak touto metodou, která je dle ČŠI pro malotřídky nevhodná, vyučovat v Olešnici, odpověděla paní Přibylová, že dle její momentální úvahy by to snad mělo být možné, protože děti pracují v určitých prostředích a mohla by být výuka jednotlivých ročníků ve třídách spojená. Tato otázka nebyla dále hlouběji rozebírána.

Na dotaz rodičů, jak dlouho trvá přechod na novou vyučovací metodu u dětí, které mají metodu dle prof. Hejného od šesté třídy, nebylo nijak odpovězeno.

Na dotaz, zda existuje metodika k přechodu z klasické matematiky na matematiku dle prof. Hejného, pan ředitel odpověděl, že neexistuje.

Rodiče poukazují na to, že nerozumí učebnicím matematiky prof. Hejného, otázkám v nich a že v nich není uveden výklad látky.

Odpověď na návrh uskutečnit průzkum ve všech ročnících pan ředitel opakuje, že průzkum provede v 5. ročnících a že pro otevření 6. třídy s klasickou metodou musí být alespoň 17 dětí.

Pan ředitel informuje o všeobecném nedostatku učitelů na matematiku a fyziku. Rodiče poukazují na to, že tím pádem nejsou učitelé ani na výuku metody dle prof. Hejného.

Na otázku , kolik učitelů chtělo metodu učit, pan ředitel odpovídá, že se dobrovolně připojili všichni.

Na konkrétní dotaz na dobrovolnost učitelů se tuto metodu učit, pan ředitel odpovídá, že učitelům bylo doporučeno se v tomto prostředí vzdělávat.

Rodiče poukazují na nešťastný a nelogický nápad plošně zavádět Hejného metodu v Červeném Kostelci. Paní učitelka Přibylová obhajuje metodu, ale rodiče 6. tříd ze Lhoty poukazují na svoji nespokojenost i nespokojenost svých dětí a na nevhodnost přechodu na novou metodu v 6. třídě.

Rodiče poukazují na doporučení prof. Hejného nenutit učitele do vyučování této metody.

Pan ředitel říká, že chce kontinuálně navazovat na metodu prof. Hejného po 5. třídách.

Paní Geislerová intenzivně prosí pana ředitele o vhodné rozložení lhotských dětí ze 6.třídy, které společně přestupují toto pololetí do klasické třídy tak, aby nedošlo k rozdělení tří spolužaček a dvou a dvou spolužáků.

Na závěr setkání pan ředitel zopakoval: Podmínka na otevření 6. třídy s klasickou matematikou pro školní rok 2017/2018 je 17 dětí, pod tento počet nelze jít. Výsledky průzkumu, který uskuteční do 31.3.2017, budou zveřejněny na internetových stránkách školy.

Rodiče poděkovali panu řediteli za vstřícný krok a poradili mu rozšířit průzkum i na jiné ročníky, než jen páté.