Červenokostelecký zpravodaj BŘEZEN 2017
Mít právo volby a reakce ředitele – str. 3. a 4. a Matematika podle prof. Hejného v ZŠ V. Hejny – str. 17
Reakce na ředitelovu reakci
Reakce ředitele školy Jiří Olejáka
Mít právo volby … zastavme prosím „hon na čarodějnice“ (chceme mít jen právo volby, termín hon na čarodějnice nikdy použit nebyl, termín od autora článku)
Vážení rodiče, dovolte mi krátce zareagovat na váš článek „ Mít právo volby … ¨
Povinností ředitele školy je řídit se zákonem, vyhláškami a dalšími předpisy, které se k řízení školy vztahují. Školství v ČR je řízeno ministerstvem školství (MŠMT), které vytváří pro školy Rámcový vzdělávací program.
V tomto programu jsou definovány závazné výstupy učiva v jednotlivých předmětech a kompetence, které by měl zvládnout žák ZŠ. Škola musí výstupy naplňovat a ČSI je kontroluje. MŠMT schvaluje učebnice, které si školy mohou pro svoji strategii výuky zvolit. Nezpochybnitelným právem ředitele školy je vytvořit s pedagogy ŠVP (kdy byla schválena změna ŠVP školskou radou ???) a vybrat si strategii k jeho naplnění. (Čtyři roky se ví, jakou strategii si zvolila naše škola V. Hejny)(Jak se konzultovalo tehdy s rodiči zavedení této metody??? Byla možnost volby??? Byl udělán plošný průzkum??? Dle všech doporučení (např. MŠMT), nejde Hejného metodu nařídit – mají se s ní ztotožnit rodiče žáků, učitelé. Jakou možnost bránit se mají naše okrajové školy??? ZŠ Olešnice, ZŠ Lhota – vyučuje se klasická matematika a u ní chceme zůstat, rozhodnutí o zavedení Hejného metody bylo – je direktivně oznámeno.)
Právem každého rodiče je vybrat si podle toho školu (Jaké je v tomto právo rodiče??? Buď přistoupíte na Hejného metodu a nebo vozte svoje dítě do jiné školy – takto to bylo myšleno, pane řediteli???)
Tady bych si dovolil reagovat na další obsah článku.
Hejného metoda není doplňková, je plnohodnotná a schválena MŠMT. Existují všechny učebnice A, B, C, D, E, F, G. První čtyři jsou již v distribuci H-mat s.r.o. Učebnice E, F, G se tzv. pilotují a vyjdou postupně během dvou let (Tzn. že se budou teprve zavádět do výuky, toto není experiment s dětmi??? Odzkoušená a prověřená metoda – skutečně??? Kolik stál školu ZŠ V. Hejny resp. město nákup nových učebních pomůcek, učebnic atd.??? Kolik musí doplácet rodiče??? Kolik stojí přeškolovací kurzy učitelů???, jaké je ekonomické pozadí celé věci???) Učebnice pro výuku matematiky na ZŠ schvaluje MŠMT tzv. doložkou, což pro učebnice Hejného metody schválilo pod č.j. MSMT-21878/2015 (http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/schvaloivaci-dolozky-ucebnic-2013)
Zákonem je zde dané právo volby učebnic pro ředitele (resp. učitele) školy, nikoli pro rodiče (nemůže dojít k tomu, aby se v jedné třídě učilo podle pěti různých učebnice podle volby rodičů. Návaznost na výuku na středních školách i odborných učilištích je nadstandardní (Pane řediteli, opravdu jste o tom přesvědčen a myslíte vážně???, proč jste říkal na schůzce 26.1.2017 úplný opak, že nevíte??? Proč ředitelé okolních gymnázií, středních škol o této metodě nemají žádné povědomí nebo jen slyšeli z doslechu a o žádném zavádění vůbec neuvažují??? ani nemohou, neměli by podle čeho vyučovat. Proč profesor Hejný odmítá státní maturity z matematiky??? Z obavy z neúspěchu???) Děti lépe rozumějí . (Viz zkušenosti učitelů, kteří již cyklus ZŠ prošli a jejichž děti nadprůměrně úspěšně uspěli i u přijímacích zkoušek – www.bomerova.cz) (Eva Bomerová – propagátorka Hejného metody, spoluautorka učebnic Hejného metody, tzn. nestranný a nezávislý posudek??? Můžete doložit další úspěchy excelentního zvládnutí přechodu na dalších školách??? Odkaz směřuje jen na jednu pražskou školu.) Přijímací zkouška není o metodě výpočtu, ale o výsledku (Jak dojdu k výsledku, když nevím, jakou metodou mám počítat???)
Co potřebuje žák do hodiny fyziky a chemie? Umět základní početní operace, které si přinese žák již z prvního stupně a hlavně logické uvažování (Jinými slovy řečeno, že se žák Hejného metodou naučí jen základní početní operace a s tím vystačí v chemii a fyzice, jak s tím souvisí logika???) (Jak mohou rodiče předpokládat něco, co si neměli možnost ověřit?) (Myšleno formou pokus/omyl??? Máme nechat děti otestovat, abychom si ověřili, zda metoda funguje nebo nefunguje??? Klasická matematika je ověřená metoda!!!)
Na učebnicích prof. Hejného je napsáno: v metodě jsou cíle výchovné důležitější než cíle poznatkové (Matematika je druhá občanská výuka??? Diskusní kroužek??? Neměli bychom toto nechat na jiné předměty, výchovu především na rodičích???) … a my říkáme zaplať pánbůh za to. Cesta je cíl. (Kdo my??? Ředitel??? Učitelé matematiky ZŠ V. Hejny???)
Hejného metoda rozvíjí osobnostní výchovu… ne konkurenci, ale spolupráci, ne soutěž, ale respekt, schopnost naslouchat, komunikovat, argumentovat a radovat se, že na to přišel někdo druhý (Ano, všechno chvályhodné vlastnosti, dovednosti a ctnosti, pod toto se podepíše každý, ale opět nenecháme to spíše na výuce etiky, občanské výchovy a podobných předmětech??? Bude se podnikatel radovat, když přijde o zakázku, že na to přišla konkurence???)
Ředitel školy má právo vytvořit třídu s klasickou matematikou, pokud bude mít alespoň 16 žáků (Opačně řečeno z toho vyplývá – stejně tak má ředitel právo zřídit třídu s výukou Hejného metody, pokud bude mít alespoň 16 žáků, nepřemýšlel jste někdy takto, pane řediteli???, že by v reálu mohl být poměr úplně opačný, pokud by se udělal skutečně objektivní průzkum v celém Červeném Kostelci??? Hejného metoda jen jako doplňková??? Jak to na začátku doporučoval prof. Hejný. Nebál byste se udělat v celém Červeném Kostelci referendum klasická metoda vs. Hejného metoda, aby bylo vidět, o který systém je skutečně zájem??? Pojďme o této možnosti diskutovat, abychom respektovali vzájemně naše práva??? Pak nikdo nebude moci říci, že něco někomu přikazujete.)
Rád bych poprosil rodiče, aby dětem vytvořili pozitivní vztah ke škole, kam se rozhodnou své dítě přihlásit. Ať to bude ZŠ V. Hejny, nebo jiná. Pojďme si vzájemně respektovat naše práva a hledejme cesty k spokojenému průběhu školní docházky. (Doporučujete vozit dítě do jiné školy, pokud není rodič schopen respektovat Vaše rozhodnutí??? Kolik stojí město Červený Kostelec, pokud rodiče vozí své dítě do školy v jiné obci nebo městě??? Respektujete právo rodiče na možnost volby, jakým systémem chce být jeho dítě vyučováno???)