Zastupitelstvo

Část zápisu
z 2. zasedání Zastupitelstva města Červený Kostelec
konané dne 2. 3. 2017 v 16:00 hod.
malý sál, Divadla J. K. Tyla, Červený Kostelec

5. Petice „za zachování třídy s výukou klasické matematiky“

Předkladatel: Richard Bergmann, místostarosta

Místostarosta předložil ZM k projednání Petici „za zachování třídy s výukou klasické matematiky. Petice je přílohou.
RM: podporuje zavádění inovativních metod do výuky ZŠ V. Hejny a zároveň doporučuje řediteli školy, aby ve školním roce 2017/2018 zajistil možnosti výuky matematiky také klasickou metodou, pokud to bude proveditelné s ohledem na kapacitu tříd a ukládá řediteli ZŠ V. Hejny, aby aktivně i nadále informoval rodiče a zákonné zástupce o implementovaných inovativních metodách a důvodech jejich začleňování do výuky.

P. Kábrt předložil protinávrh usnesení č. I.
Přerušení schůze na 10 min.

Připomínky:
P. Kábrt – byla změna školského vzdělávacího programu schválena školskou radou?
Ředitel ZŠ Oleják – toto není změna školského vzdělávacího programu. Školní vzdělávací program se řídí výstupy, které jsou závazné v 5. a 9. třídě. Měli jsme ve škole inspekci, shledali, že školský vzdělávací program je v pořádku.
Pí Franková – chtěla bych se zeptat paní ředitelky ZŠ Lhota, jestli uvažuje o zavedení metody Hejného.
Ředitelka ZŠ Benešová – bez souhlasu rodičů já nemohu zavést metodu výuky matematiky Hejného.
Ředitel ZŠ Oleják – budu dělat vše pro to, abych otevřel třídu s výukou klasické matematiky, ale nemůžu otevřít třídu, kde bude 10 dětí. Třída bude otevřena pokud bude naplněna alespoň na 16 žáků.
Místostarosta – pokud jsme informováni, tak v jedné třídě 32 dětí a v druhé třídě 12 dětí je velký rozdíl, který napadá i školská inspekce.
P. Vondra – neexistuje žádný zákonný požadavek, že ve třídě musí být 16 žáků.
Ředitel ZŠ Oleják – určitě, zákonný požadavek byl, že musí být ve škole průměrně 17 žáků, ale z organizačních důvodů není určitě dobře, aby jedna třída byla naplněna na 30 žáků a druhá na 10 žáků.
Pí Kmochová – učím přes 30 let matematiku na střední škole. Chtěla bych ujistit rodiče, že základní vzdělání je uzavřené, takže ať se děti učí matematiku jakoukoliv metodou, tak na konci základní školy by na výstupu měli mít všichni stejné znalosti, dovednosti a kompetence. Nejsem příznivcem matematiky Hejného, ale přesto se toho nebojte, že na střední škole se nebude pokračovat v Hejného metodě a že děti nebudou mít šanci. Je to metoda. Když něco učím, říkám dělejte si to, jak jste to naučení ze základní školy. Je důležité, co vám vyjde a jestli je postup v pořádku. Postupy můžou být různé. Přesto zastávám názor, že by se měla zachovat třída s klasickou matematikou, protože děti průměrné a podprůměrné potřebují řád a systém. Když jste začali s výukou metody Hejného, tak jste museli vědět, že za 5 let nastane tento problém, protože děti ze ZŠ Lhota a Olešnice chodí léta do ZŠ v Červeném Kostelci. Jak jste si to představoval?
Ředitel ZŠ Oleják – před 4 lety jsme oslovili spádové školy, zda chtějí nebo nechtějí se zúčastnit této metody. Nabízeli jsme jim všechna školení, která proběhla v naší škole. Ví se, že se v naší škole učí tímto způsobem a žádali jsme je o to, jestli by do toho mohli vstoupit. Ono to není úplně to nejpodstatnější, ale ty děti jsou schopny do toho nastoupit, aniž by metodu Hejného měly. Trvá to delší dobu, ale jde to, chce to trpělivost.
Ředitelka ZŠ Benešová – ptám se Vás, kdy jste nás informoval. Nevím o tom.
Pí Grohmannová – před 2 lety jsem ti nabízela konzultaci.
Pí Franková – chtěla bych tlumočit vyjádření pana ředitele náchodského gymnázia, že na malém gymnáziu nebude zavedena metoda matematiky Hejného. To je jen informace pro rodiče.
P. Kábrt – na základě jednoho výzkumu si troufáte tvrdit, že tato metoda Hejného je tisícinásobně lepší než metoda klasická? To je opovážlivost. Já tomu nevěřím. Pokud se budeme bavit za 10 let, můžeme.
Pí Zajíčková – zjišťoval někdo, jestli ze současných 5. tříd, kde se učí matematika Hejného chtějí všichni pokračovat v matematice Hejného. Třeba slabší žáci by chtěli přejít na klasickou matematiku a tu třídu by jste měli doplněnou. Moje vnučka se učí matematiku Hejného a pak s nimi paní učitelka normálně počítá.
P. Beran – vystoupil s krátkou přednáškou o statistice a o tom co je matematika.
Pí Matěnová – učím na gymnáziu v Náchodě matematiku. Musím říci, že se letos k nám do prim dostaly první děti z Horního Kostelce. Čekali jsme, jak budou prospívat. Dá se říci, že jsme vůbec nezaznamenali, že se děti učily jiným typem matematiky. Absolutně žádné problémy nemají. Je potřeba, aby děti získaly dovednosti např. vyjadřovat se, pracovat s textem, umět si najít poznatky a tohle všechno v té matematice Hejného je. Stavíte velice ostře do kontrastu matematiku Hejného a klasickou matematiku. Dětem schází logické myšlení a to potřebují ve všech předmětech a hlavně v životě. Je potřeba do dětí dostat dovednosti a zařídit, aby matematika děti bavila a to matematika Hejného může. Matematika Hejného vašim dětem ublížit nemůže. Problém je ten, aby děti byly připraveny včas na to, aby přešly na novou matematiku. Přestup by měl být pozvolný, aby se do těch prostředí děti dostaly, aby s tím nebojovaly.
P. Hruška – české školství se propadá s porovnáním se Švédskem, Rakouskem, Německem. Je prokázáno, že všechny tyto státy, co mají vyšší úroveň školství, upustily od Rakousko-uherského biflování bez chápání souvislostí, bez aktivity. Takže, jestli to tady chceme zazdít na dalších 150 let od Marie Terezie po vzoru Rakouska – Uherska, tak vidíme, kam to české školství spěje.
Pí Kašparová – existuje školská komise a nikdo se ji před radou nezeptal jaký má názor na tuto situaci.
P. Nosek – na školské komisi jsme o metodě Hejného neformálně mluvili. Shodli jsme se na tom, že výběr konkrétní výukové metody je na řediteli školy. Myslím si obecně, že jako obecní politik nejsem úplně kompetentní ani jako středoškolský učitel, abych se vyjadřoval ke konkrétní metodě, přestože zrovna s metodou Hejného mám dobrou zkušenost, jako rodič svého dítěte. Není to tak, že by se školské komise nikdo neptal. Na diskusi, která proběhla na RM, jsem tlumočil vyjádření školské komise. RM vydala jasné stanovisko, že doporučuje, aby v příštím roce byla otevřena třída s klasickou matematikou, pokud to bude technicky možné. Myslím, že tak daleko jako političtí reprezentanti města můžeme zajít. Spíš bych se přimlouval za to, aby se ta diskuse uklidnila, protože ta škola se pro něco rozhodla. Nechme škole prostor, aby si své řešení obhájila v čase. Nikdo tady neexperimentuje a hlavně teď neexistuje jenom jedna metoda nebo druhá metoda. Existuje spousty metod a různých přístupů. Je opravdu na té škole, aby zajistila, že splní RVP. Je to jejich zodpovědnost a zodpovědnost ředitele školy, jestli ty děti naučí to co má. Politici by neměli rozhodovat o konkrétních výukových metodách.
P. Hanuš – zastupitelé nemají právo nařizovat, máme možnost ředitele školy požádat. Jako zastupitelé máme šanci toto vzít na vědomí, protože skutečně nám kompetence tady končí nebo RM doporučit, aby požádala o vypsání výběrového řízení na ředitele školy, což myslím že je špatné řešení. Jen rekapituluji možnosti.
P. Mědílek – v novém roce bude otevřena třída s výukou klasické matematiky pokud tam nebudou samozřejmě 2 žáci. Jsme připraveni na to, když by do třídy s výukou klasické matematiky chtěli přejít i žáci s pátých tříd ZŠ Červený Kostelec a bylo jich třeba 50?
Ředitel ZŠ Oleják – jsme připraveni.
Místostarosta – jasně tu zaznělo, že p. ředitel do 31.3.2017 zjistí žáky, kteří by měli zájem přestoupit na klasickou matematiku. RM by pak chtěla vědět výsledky a ZM bude informováno.
P. Kábrt – ve zpravodaji se vyjádřil p. ředitel, že všechny učebnice A, B, C, D, F,G existují. První čtyři jsou již v distribuci H-mat s.r.o. Učebnice E, F, G se tzv. pilotují to znamená, testují. To nás má uklidňovat?
Ředitel ZŠ Oleják – učebnice vyjdou do 2 let, všechny ostatní. Ty co jsou, nám stačí na další 2 roky. My teď učebnice máme. Máme k nim metodické příručky. Další 2 učebnice vyjdou.
Pí Hloušková – budou mít právo volby celý 5. ročník ve městě?
Ředitel ZŠ Oleják – všechny žáci v 5. ročnících, jejich rodiče budou oslovení a bude řešeno, zda mají zájem.
Starosta – nejsem odborníkem na metodu výuky matematiky, ale jistý pocit z toho mám. V tuto chvíli mi přijde, že se tady vytvořila jakási bublina. Beru to z pohledu jako rodič. Moje děti se učí matematiku Hejného ve škole v Horním Kostelci. Pan ředitel přišel s nějakou metodou, jak pomoci logickému myšlení. V tuto chvíli to vyznívá přesně obráceně. Myjeme mu tady hlavu za to, že hledá inovativní způsob výuky, aby pomohl dětem k logickému myšlení a nakonec, to vyznívá, že je ten krok špatný. Podle mého názoru je to obráceně, pomáhá to dětem se vyjadřovat, přemýšlet, řešit problémy. Mě to přijde fajn. My jako RM jsme dali doporučení, aby dál pokračovala i klasická matematika a byla možnost volby. Doporučení bylo jasné, ale v úrovni doporučení. Nevytvářejme konflikt tam, kde není.
Pí Kaulichová – jak budeme osloveni, jestli budou mít děti možnost volby metody výuky matematiky nebo jestli se ta matematika může kombinovat. Ve vyšších ročnících se vyučuje klasická matematika s prvky matematiky Hejného. Chci se zeptat, jestli to jde nějaký kompromis.
Pí Grohmannová – před 5 lety, když nás oslovil p. ředitel, jestli tuto metodu výuky vyzkoušíme, že na ni má dobré ohlasy. Jsem vystudovaná matematikářka, tak jsem měla stejné obavy, jako vy z té nevědomosti. Neměli jsme žádnou zkušenost. Knížky mi pro první stupeň přišli obtížné. To byl první náhled na tuto metodu. Teď učím tuto metodu 4 roky. Děti dělají neuvěřitelné pokroky, samozřejmě že ne všechny, ale to není ani v klasické matematice. Když učíme klasickou matematiku, tak jsou děti, které mají velké problémy matematiku pochopit i tu klasickou. Stejně tak jsou tady děti, kterým některá metoda nevyhovuje, ale to neznamená, že ty děti na tom budou hůř, než kdyby se učily klasicky. Matematika je jenom jedna. Cesty jsou různé a pokud máme možnost použít různé metody, proč to neudělat. Hodnotíme výstupy tzn. To, co musí umět v určitém ročníku, to hodnotíme. Nehodnotíme, jestli to je autobusem nebo krokováním spočítané. To je jedna z metod, která je uvádí do matematiky. Matematika je jedna, tzn. počítáme matematiku, jak jsem s dětmi vždy počítala a obohacujeme je o to, co matematická metoda nabízí.
P. Kábrt – v tuto chvíli mě nikdo nepřesvědčí, že metoda Hejného je stále experimentální, pilotní fázi, protože nejsou známy výstupy globálně testované v rámci celé republiky. Absolutně není dána návaznost na střední školy. Pokud není návaznost pevně dána učebnicemi, metodami. Nezlobte se na mě, stále je to fáze experimentální. Chci se držet osvědčené jistoty. Nejde nám o to kritizovat metodu Hejného. Nám jde o to, do té doby než to bude fungovat na středních školách, tak se chceme držet osvědčené věci. Dejte nám možnost počkat, až se pilotování uzavře na středních školách.
Pí Řezníčková – chci se zeptat jestli jsou žáci, kteří nastoupí do 6. třídy, najedou na novou metodu zohledněni nějak v klasifikaci.
Ředitel ZŠ Oleják – děti do toho najíždějí samozřejmě postupně. Dovednosti, které se v matematice naučí, tak se hodnotí stejně jako u ostatních dětí.
Pí Grohmannová – výstupy jsou jenom jedny. Hodnotíme výstupy, ne prostředí v jakém děti počítají. Tvrdíte, že není návaznost na střední školu. Ty děti přijdou vybaveni stejně popřípadě lépe, protože spousta věcí se otevírá brzy. Čtyři roky učíme metodu Hejného. Vy se bojíte, proč se nepřijdete podívat na hodinu, jak ty děti fungují, reagují.
Předloženo bylo následující usnesení

Zastupitelstvo města Červený Kostelec

I. požaduje
po řediteli ZŠ V. Hejny, aby trvale zajistil výuku matematiky také klasickou metodou.
přijato, pro:13 proti:7 zdržel:1

II. žádá
ředitele ZŠ V. Hejny, aby provedl plošný průzkum u rodičů a zákonných zástupců žáků, zda mají zájem o výuku matematiky klasickou metodou či metodou Hejného do konce 31. března 2017 pod dohledem RM.
přijato, pro:21 proti:0 zdržel:0

III. bere na vědomí
1. Petici „za zachování třídy s výukou klasické matematiky“.
přijato, pro:21 proti:0 zdržel:0
2. Petici „o zachování aspoň jedné třídy ve všech ročnících s výukou klasické matematiky“.
přijato, pro:21 proti:0 zdržel:0

Zdroj: https://www.cervenykostelec.cz/Media/ContentItems/19919_zapis-z-2-zasedani-zastu/zapis-z-2-zasedani-zastupitelstva-mesta-ze-dne-2-3-2017_2.pdf