Hejného matematika budí spory

Propadnou děti u přijímaček?
Hejného matematika budí spory

PRAHA Hejného matematika, stále populárnější převratná metoda výuky, budí větší a větší spory. Stává se z ní přímo politický problém.

K přijímačkám na střední školy totiž brzy půjde další ročník dětí, které se podle Hejného metody matematiku učí. A ta je natolik jiná než klasická matematika, že rodiče mají obavy, zda jejich děti standardní testy zvládnou. Rodiče totiž této metodě často nerozumějí. Pochybnosti o ní má i řada tradičních matematiků, kteří si všímají toho, že se podle Hejného učí už na pětině škol a proniká i na druhý stupeň.

Když si předseda školského výboru Václav Klaus ml. pozval do parlamentu zástupce Jednoty českých matematiků a fyziků, padala na adresu Hejného metody ostrá slova. „Plošné experimenty jsou nepřípustné,“ řekl v souvislosti s Hejného matematikou Jiří Rákosník z Matematického ústavu Akademie věd. Vadí mu, že místo ověřených metod školy jedna po druhé zavádějí výuku metodou, jejíž přínos zatím není vědecky posouzen. Matematické znalosti českých dětí podle něj zlepší klasická výuka, důležitý je učitel znalý předmětu. „Nestačí, aby učitel měl rád děti,“ řekl Rákosník.

Rodiče se Hejného metodě většinou dost diví. Už ve chvíli, kdy poprvé otevřou učebnici, kterou si přinese domů jejich prvňáček. Úlohy jim v ničem nepřipomínají to, co si sami pamatují ze školy.

„Když měla dcera domácí úkol, nebyl jsem schopný zkontrolovat, jestli má dobře výsledek, a to chodila do první třídy. Byl to divný pocit,“ říká Tomáš Jiřík z Prahy.

Řada rodičů pak obzvlášť propadá obavám ve chvíli, kdy se začnou blížit přijímací zkoušky na střední školu. Zvládnou jejich děti testy?

Cermat, který připravuje testy nad touto otázkou obrazně krčí rameny. „Taková data k dispozici nemáme, informace o tom, jakou metodou se na škole vyučuje, nezískáváme,“ říká Jan Pohanka z Cermatu. A odpověď nemá zatím ani ministerstvo školství. Na rozsáhlejší srovnání se deset let poté, co se podle Hejného začalo učit, teprve chystá.

„Stává se nám, že kvůli přijímačkám rodiče děti přehlásí na jinou školu, minulý rok takto odešly dvě dívky ze 7. třídy,“ říká Hana Kotíková, která učí Hejného matematiku na druhém stupni Základní školy Montessori v Kladně.

Na 2. stupni se zatím podle Hejného matematiky vyučuje jen v pilotních třídách, postupně, jak děti, které s ní začínaly od první třídy, dorůstají.

Radka Hrdinová

reportérka MF DNES

Celý článek a zdroj: MF DNES z pondělí 26.3.2018